• PrestigiousBroccoliM
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    1 year ago

    Hmm, ik ben bang dat mensen hierdoor weer vaker met de auto gaan, waardoor we nog warmere zomers krijgen, enz. Misschien dat we toch een keer weer eens echt in het spoor moeten investeren, zodat we deze cirkel doorbreken

    • EnigmaNL
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 year ago

      Dit valt niet op te lossen door investeringen. Materialen zetten uit wanneer ze heet worden. Het maakt niet uit hoeveel geld je daar tegenaan smijt, natuurwetten verander je niet zomaar.

      • KevinDeRodeTovenaar
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Misschien zijn er wel materialen die pas bij hogere temperaturen uitzetten, of een manier om het metaal op belangrijke punten koeler te houden.

        • EnigmaNL
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Die zijn er zeker maar die materialen zijn extreem duur of niet geschikt om rails van te maken. De uitzettingscoëfficiënt van staal is al relatief laag als je het vergelijkt met andere materialen. Metalen met een lager uitzettingscoëfficiënt zoals wolfraam of invar zijn simpelweg veel te duur om te gebruiken voor treinrails, ze zouden alle treinritten dan 10x duurder moeten maken en daar zit helemaal niemand op te wachten.

          Treinrails worden gemaakt van hoogwaardig staal en dat is op dit moment de beste optie. Totdat er een nieuw metaal of legering wordt ontdekt die minder krimpt en net zo goedkoop en slijtvast is als staal dan zullen we het ermee moeten doen.

          Treinrails koelen is mogelijk, maar er zijn weinig praktische manieren om dat te doen die 1. betaalbaar zijn en 2. niet ontzettend slecht voor het milieu zijn. In sommige landen verven ze de rails wit om ze koel te houden, dat zou nog een mogelijkheid zijn.