Nadat meer dan 75.000 bezoekers vorig jaar de musical ‘Dagboek van een Herdershond’ hadden gekeken in het MECC in Maastricht, waren zondagavond de televisiekijkers aan de beurt tijdens een live-uitvoering vanaf het Kloosterplein in Sittard. Jammer dat er geen publiek in Sittard bij kon zijn. Het had deze ijzersterke uitvoering waarschijnlijk helemaal af gemaakt. Ook al waren hier en daar kleine schoonheidsfoutjes te bespeuren.

Met welke blik kijk je als televisiekijker naar deze live-uitvoering van Dagboek van een Herdershond? Als iemand die de serie van Willy van Hemert eind jaren zeventig heeft gezien? Als bezoeker die vorig jaar zomer in het MECC in Maastricht getuige was van een van de 81 voorstellingen? Of als nieuwkomer die de serie en het verhaal niet kent en voor het eerst van zijn leven met deze musical in aanraking komt? Het zal een wezenlijk verschil maken.

Ga er maar aanstaan: een musical die in het Maastrichts congrescentrum tweeënhalf uur duurde terugbrengen tot anderhalf uur voor tv, zonder het verhaal geweld aan te doen. En dat ook nog met een vrijwel intacte cast die echter juist op de cruciale plekken is gewijzigd. Kapelaan Erik Odekerke wordt nu niet gespeeld door Joes Brauers, maar door Thomas Cammaert, pastoor Bonhomme door Jon van Eerd, omdat voor livetelevisie een dubbelrol voor Raymond Kurvers (als notaris en pastoor) niet te combineren is en de rol van Bertus wordt deze keer gespeeld door Nando Liebregts, een acteur met het syndroom van Down uit Boxtel.