Beste allemaal, graag jullie advies. Ik zal eerst even de situatie schetsen:

Ik heb een tijd geleden een armbandje gekocht bij een welbekende juweliersketen in Nederland. Dit armbandje ging al vrij snel stuk. Ik heb dit armbandje tot twee maal toe laten repareren bij de juweliersketen, toen het armbandje daarna opnieuw brak heb ik het teruggebracht naar de winkel. Ik kreeg toen een cadeaubon om hetzelfde armbandje nieuw in de webshop te kopen. Ik heb toen een nieuw identiek armbandje gekocht (met een kleine aanbetaling, het armbandje was inmiddels duurder geworden), dit nieuwe armbandje ging binnen een jaar opnieuw stuk. Na veel geruzie met de klantenservice heb ik ze zover gekregen om mij toe te staan het armbandje te retourneren o.g.v. non-conformiteit.

Nu wil de webshop alleen de kleine aanbetaling in geld retourneren, het overige bedrag wordt weer naar een e-giftcard omgezet. Ik heb hier helemaal geen zin in want ik wil geen producten meer van deze winkel afnemen, ik heb gewoon geen vertrouwen meer in deze juwelier en wil mijn geld terug. Zij stellen dat zij bij retourneren enkel teruggave doen in de vorm van hoe het betaald is. Ik ben van mening dat dit niet eerlijk is omdat de non-conformiteit toeziet op de gehele armbandsoap, en niet alleen op het laatst-verkregen exemplaar. Ik heb het eerste armbandje tenslotte gekocht met normaal geld, en niet met een cadeaubon.

Graag jullie advies, heb ik een poot om op te staan?

Alvast dank en hartelijke groet.

    • LahistoriaesnuestraOP
      link
      fedilink
      Nederlands
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Hi,

      Ik dank je voor je zeer uitgebreide reactie, dit is van hoog niveau. Ik doe zelf veel met arbeidsrecht en zeer weinig met consumentenrecht, door je informatie sta ik weer een stuk sterker in mijn schoenen. Ik zal de de juwelier zelf een mail sturen, mochten ze voet bij stuk houden dan ga ik (geheel op eigen risico) nadenken over andere stappen (wellicht een gang naar de kantonrechter?) - maar zo ver komt het vast niet.

      Mocht ik wel nog vragen hebben dan zal ik die stellen. Ik zal je ook laten weten hoe dit alles afloopt.

      Nogmaals dank en hartelijke groet.

  • Tovervlag
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Omdat het een keten is hebben ze vast een klachtenverwerkings process. Dus ik zou de telefoon oppakken en je verhaal doen en zeggen dat je je geld terug wil. Ik weet even niet hoe je het moet aanpakken als dat niet werkt.