Hallo,
Ik heb een hele tijd geleden een set meubels gekocht. Deze zou morgen geleverd worden. Dit weekend heb ik zelfs nog een email ontvangen met het tijdslot wanneer de bezorger zou komen.
Nu krijg ik vanmiddag een telefoontje dat men niet wil/kan leveren wegens een personeelsgebrek. En dat de eerstvolgende berzorgmogelijkheid pas over 1.5 maand is.
Gezien het om een volstrekt nieuwe woning gaat, betekent dit dat ik 1.5 maand zonder tafel, stoelen, of andere meubels zit. Ik vind dit eigenlijk onacceptabel lang.
Nu vind ik op de website van de ACM een voorbeeldbrief om naar de leverancier te sturen in deze situatie. Hierin staat onder meer het volgende:
U leverde niet binnen de afgesproken levertijd. Ik verwacht dat u [het product] levert binnen [noem een redelijke termijn].
Maar wat is nu een redelijke termijn? Meubels duren over het algemeen heel lang (das ook de reden dat we een jaar geleden gekocht hebben). Aan de andere kant, bij iedere andere bezorgdienst wordt er de volgende (werk)dag geleverd als de oorspronkelijke tijd niet gaat.
Alvast bedankt!
deleted by creator
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!
Augustus 2022.
In de oorspronkelijke overeenkomst staat een “Verwachte datum” van een week in januari 2023. In het najaar van 2022 hebben we een verzoek ontvangen om een afspraak in te plannen in hun internetportaal. Toen hebben we in samenspraak met de klantenservice een afspraak gepland voor mei 2023. Dat is aanzienlijk later, de context hier achter is dat we een nieuwbouwwoning hebben, waarvan de oplevering een half jaar is uitgesteld door de aannemer. Lang verhaal kort, maar aansluiting op het energienetwerk was een drama. In februari 2023 bleek dat ook mei niet meer haalbaar was nadat onze aannemer ons had medegedeeld dat oplevering van onze woning opnieuw was uitgesteld, dit maal tot juni van dit jaar. We hebben in uiteindelijk medio april dit jaar de bevestiging (per email) gehad dat de meubels morgen geleverd zouden worden. Hierna is er geen wijziging meer geweest in de afspraken. In deze bevestigingsmail staat het volgende:
Gedurende het jaar hebben we regelmatig contact gehad met de klantenservice. Ik moet zeggen dat ze toentertijd altijd schappelijk zijn geweest.
Ja. Het doel van meubels is gewoon een woning.
Ja. De voorwaarden zijn de standaard CBW voorwaarden.
Hierin staat het volgende wat betreft levering
Vraag is dus of het hier gaat om een vaste levertijd of een vermoedelijke levertijd? De oorspronkelijke overeenkomst spreekt van een “verwachte levertijd”, maar de afspraak uit april bevat een duidelijke datum. Wat is hier leidend? Maar zelfs al gaat het om een vermoedelijke levertijd, lees ik dan goed dat ze er maximaal een maand langer over mogen doen?
Juist! We hebben de koopsom ook al helemaal betaald. Zoals gezegd, we hebben afgelopen weekend nog een email ontvangen met het tijdslot dat de levering zou plaatsvinden. Zelfs nog een smsje ter herinnering. En dan wordt er vandaag gebeld dat het toch niet door gaat. Ik vind mezelf best een redelijk persoon, maar minder dan 24 uur van te voren zoiets cancellen vind ik not done. En eerlijk gezegd ben ik ook een beetje moe van al het uitstel. Eerst de woning een half jaar vertraagd, nu weer de meubels. Maar goed, de woning is niet toe te rekenen aan de meubelzaak.
Hartelijk dank!
deleted by creator
Dank weer voor je uitgebreide antwoord!
Ze hebben ons enkele maanden geleden gevraagd de volledige koopsom eerder te voldoen ivm het opslaan. Dat hebben we ook gedaan.
Ik vond dit toen redelijk.
Dat is in interessante suggestie! Ik kan in ieder geval informeren.