Jaap Bierman | voorzitter OV-NL & directeur HTM: Jaap Bierman wil dat de sector van het openbaar vervoer „de hand vooral in eigen boezem steekt”. Want Den Haag heeft afgelopen jaren juist „serieus publiek geld aan ons besteed”.
Jaap Bierman | voorzitter OV-NL & directeur HTM: Jaap Bierman wil dat de sector van het openbaar vervoer „de hand vooral in eigen boezem steekt”. Want Den Haag heeft afgelopen jaren juist „serieus publiek geld aan ons besteed”.
Een vrij pittig en lang stuk om door te lezen en daar een mening over te vormen vind ik, en dat bedoel ik niet negatief. Interessant onderwerp ook. Het doet me denken aan verschillen die ik zie bij de treinen tussen NS en streekvervoer. Streekvervoer heeft geen of nagenoeg geen 1e klas plaatsen. Bij de NS kan het vrij vaak gebeuren dat je op de verkeerde plek staat te wachten, en een grote 1e klas coupe net voor je neus stopt. Of als je dan in de 2e klas instapt en geen zitplaats kunt vinden dan kan het gebeuren dat je door een lege of nagenoeg lege 1e klas coupe mag lopen naar een andere 2e klas coupe op zoek naar een zitplaats. En zelfs als de trein propvol zit kan het gebeuren dat een conducteur pissig wordt als mensen dan maar in de 1e klas gaan zitten. Mijn suggestie aan de NS : Schaf die 1e klas rigoreus af, en maak daarmee meer zitplaatsen voor de 2e klas. Ooit is ook de 3e klas afgeschaft, en ik heb nog nooit de meer welgestelden onder ons horen klagen over te weinig zitplaatsen in streekvervoer. Ook trams, metro, bussen kennen geen 1e klas, alleen de NS moet zonodig hardnekkig volhouden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klasse_(openbaar_vervoer)#Klassenindeling
Fotootje 3e klas Anno 1937.