Jaap Bierman | voorzitter OV-NL & directeur HTM: Jaap Bierman wil dat de sector van het openbaar vervoer „de hand vooral in eigen boezem steekt”. Want Den Haag heeft afgelopen jaren juist „serieus publiek geld aan ons besteed”.

  • Roggebrood
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    2
    ·
    2 months ago

    Ik word altijd wat wantrouwig als deze analogie gebruikt word door bedrijven of instanties. Kijk, ik kan zeggen dat ik eerst het aanrecht opruim, en daarna het afval buiten weggooi. Ik kan dit namelijk niet tegelijk. Maar voor bedrijven of sectoren gaat dat veel minder op.

    We zijn bezig met een immense woningbouwopgave te realiseren. We hebben helemaal niet de luxe om 4 jaar pas op de plaats te maken qua OV-investeringen. Dan loopt de boel compleet vast.

  • kaarslicht
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    1
    ·
    2 months ago

    Een vrij pittig en lang stuk om door te lezen en daar een mening over te vormen vind ik, en dat bedoel ik niet negatief. Interessant onderwerp ook. Het doet me denken aan verschillen die ik zie bij de treinen tussen NS en streekvervoer. Streekvervoer heeft geen of nagenoeg geen 1e klas plaatsen. Bij de NS kan het vrij vaak gebeuren dat je op de verkeerde plek staat te wachten, en een grote 1e klas coupe net voor je neus stopt. Of als je dan in de 2e klas instapt en geen zitplaats kunt vinden dan kan het gebeuren dat je door een lege of nagenoeg lege 1e klas coupe mag lopen naar een andere 2e klas coupe op zoek naar een zitplaats. En zelfs als de trein propvol zit kan het gebeuren dat een conducteur pissig wordt als mensen dan maar in de 1e klas gaan zitten. Mijn suggestie aan de NS : Schaf die 1e klas rigoreus af, en maak daarmee meer zitplaatsen voor de 2e klas. Ooit is ook de 3e klas afgeschaft, en ik heb nog nooit de meer welgestelden onder ons horen klagen over te weinig zitplaatsen in streekvervoer. Ook trams, metro, bussen kennen geen 1e klas, alleen de NS moet zonodig hardnekkig volhouden.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Klasse_(openbaar_vervoer)#Klassenindeling

    Veel streektreinen hebben geen 1e klas.

    Eerder kende men een 3e klas en zelfs 4e klas (NBDS en Duitsland). In tegenstelling tot de meer comfortabele tweede en eerste klas waar beklede banken waren, zaten de reizigers in de derde klas meestal op houten banken. Op voorstel van de UIC (Internationale spoorwegunie) werd in 1951 besloten in Europa met ingang van de zomerdienstregeling van 1956 (3 juni 1956) over te gaan op een tweeklassensysteem. De toenmalige derde klas werd de huidige tweede klas, de toenmalige tweede klas werd eerste klas. De oorspronkelijke extra luxueuze eerste klas, die in veel treinen al niet aanwezig was, werd afgeschaft.[1]

    Staanplaatsen zijn zelden of nooit een aparte klasse. Als de zitplaatsen in de klasse waarvoor men betaald heeft of waarvoor men op saldo betaalt geheel bezet zijn dan moet men staan voor dezelfde ritprijs. Men betaalt slechts voor het recht om vervoerd te worden.

    Ook bij de eerste klas zijn klapstoeltjes op het balkon. Deze hebben niet het comfort dat men van de 1e klas verwacht. Of ze tot de eerste of tweede klas behoren is niet altijd duidelijk.

    Fotootje 3e klas Anno 1937.