De twee partijen constateren dat de bereikbaarheid steeds verder onder druk komt te staan.

  • SuitedUpDev
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    2
    ·
    8 months ago

    Het ‘probleem’ is dat we het al gedeeltelijk subsidiëren, zelfs in een commerciële setting (voorbeeld van een subsidie regeling uit 2013: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72226/1). In dit geval gaat het om busvervoer.

    Dus effectief gezien, subsidiëren wij (de samenleving) via de overheid “commerciële” partijen om het openbaar vervoer te realiseren. En als ik bijvoorbeeld kijk naar het busvervoer in Utrecht (waar ik woon en wat ik dus het beste ken), dat wordt gerund door Connexxion (dochteronderneming van TransDev). TransDev is voor 66% eigendom van de Franse staat en voor 34% eigendom van “Rethmann Group”. Dat betekent dat Connexxion / TransDev in de praktijk al een staatsbedrijf is, alleen niet onder Nederlands zeggenschap.

    Persoonlijk, ben ik eerder dan een voorstander van om het openbaar vervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neer te leggen en zij het te laten exploiteren. Dan kunnen we in ieder geval (op dit moment), via het stemrecht onze voorkeur uit te spreken over ons openbaar vervoer. En idealiter, zou ik een uitbreiding willen zien van de invloed van de maatschappij op ons openbaar vervoer.

    • OADINC
      link
      fedilink
      Nederlands
      arrow-up
      2
      ·
      8 months ago

      +1 op ministerie van Infra en water. Echter moet er dan wel goede locale input kunnen komen. Want ik kan mij nu al een toekomst voorstellen waarbij er allemaal plannen worden bedacht in den haag/randstad waar totaal geen rekening is gehouden met hoe het op het platteland werkt.

      Verder zou ik nog iets toe voegen van dat medewerkers ook echt het OV waar zij over besturen moeten gebruiken. Dan hebben zij zelf ook een betere inzicht. Dit zal lastig zijn vanwege meerdere redenen maar wel goed voor de algemene kwaliteit van het OV.

      • SuitedUpDev
        link
        fedilink
        Nederlands
        arrow-up
        2
        ·
        8 months ago

        Ministerie van Infra en water leek mij wel een goeie…

        Maar inderdaad, er moet gewoon lokale representatie komen voor het OV. Zowel van de medewerkers als de bewoners.

        Voor de bewoners, dan krijgen ze gewoon invloed op hoe vaak bussen rijden en welke haltes ze stoppen. Voor medewerkers lijkt het mij gewoon heel goed om te voorkomen dat je shit krijgt als, buschauffeurs die geen plaspauze hebben…

        • Anna@mastodon.nl
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          8 months ago

          @SuitedUpDev Goed nieuws, wij moeten allemaal al met het OV en dat gebeurt ook :)

          Slecht nieuws: ook als je dit door IenW laat regelen gaat het aanbesteed worden en valt het onder een variabele begroting. Het probleem is niet wie, het probleem is geld en waar dat aan uit te geven.