Nu moeten zij het regionale ov nog uitbesteden aan commerciële partijen.
Dit toont wel aan hoe ver Nederland in de aars van de privatisering is gekropen. Wat een idioot idee dat provincies het zouden moeten uitbesteden. Want private bedrijven weten altijd beter wat het volk wil van het openbaar vervoer??? Totaal belachelijk.
Het idee was ooit van de privatisering dat het “goedkoper en beter” zou zijn dan het door de overheid het laten organiseren.
Vervolgens proberen we voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en hebben we geprobeerd met de markt te reguleren, door de vervoersbedrijven te dwingen tot een bepaalde minimale standaard. En dan vinden we het collectief raar dat er geen commerciële partij is, die het wil uitvoeren.
Dit soort basisvoorzieningen moeten gewoon niet in handen van commerciële partijen komen. In steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen etc etc, zou het THEORETISCH kunnen werken maar in landelijke gebieden werkt dat gewoon niet. Voor een commerciële partij is de “winst” gewoon te laag, voor het risico dat ze lopen.
Eh alles weer van de overheid/gemeente maken is ook niet perse de oplossing. Kijk naar de situatie in België. Het OV daar is om te huilen zo slecht, en de plaatselijke dorpjes hebben vaak praktisch gezien geen OV verbindingen. Maar natuurlijk wel raar dat gemeentes niet kunnen aanvullen waar het nodig blijkt.
Ik weet niet wat precies de oplossing is, maar een soort van middenweg lijkt me het beste. Daar waar het rendabel is laat het door de privé sector doen, en anders moet de staat/gemeente kunnen bijspringen op een manier.
Het ‘probleem’ is dat we het al gedeeltelijk subsidiëren, zelfs in een commerciële setting (voorbeeld van een subsidie regeling uit 2013: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72226/1). In dit geval gaat het om busvervoer.
Dus effectief gezien, subsidiëren wij (de samenleving) via de overheid “commerciële” partijen om het openbaar vervoer te realiseren. En als ik bijvoorbeeld kijk naar het busvervoer in Utrecht (waar ik woon en wat ik dus het beste ken), dat wordt gerund door Connexxion (dochteronderneming van TransDev). TransDev is voor 66% eigendom van de Franse staat en voor 34% eigendom van “Rethmann Group”. Dat betekent dat Connexxion / TransDev in de praktijk al een staatsbedrijf is, alleen niet onder Nederlands zeggenschap.
Persoonlijk, ben ik eerder dan een voorstander van om het openbaar vervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neer te leggen en zij het te laten exploiteren. Dan kunnen we in ieder geval (op dit moment), via het stemrecht onze voorkeur uit te spreken over ons openbaar vervoer. En idealiter, zou ik een uitbreiding willen zien van de invloed van de maatschappij op ons openbaar vervoer.
+1 op ministerie van Infra en water. Echter moet er dan wel goede locale input kunnen komen. Want ik kan mij nu al een toekomst voorstellen waarbij er allemaal plannen worden bedacht in den haag/randstad waar totaal geen rekening is gehouden met hoe het op het platteland werkt.
Verder zou ik nog iets toe voegen van dat medewerkers ook echt het OV waar zij over besturen moeten gebruiken. Dan hebben zij zelf ook een betere inzicht. Dit zal lastig zijn vanwege meerdere redenen maar wel goed voor de algemene kwaliteit van het OV.
Ministerie van Infra en water leek mij wel een goeie…
Maar inderdaad, er moet gewoon lokale representatie komen voor het OV. Zowel van de medewerkers als de bewoners.
Voor de bewoners, dan krijgen ze gewoon invloed op hoe vaak bussen rijden en welke haltes ze stoppen. Voor medewerkers lijkt het mij gewoon heel goed om te voorkomen dat je shit krijgt als, buschauffeurs die geen plaspauze hebben…
@SuitedUpDev Goed nieuws, wij moeten allemaal al met het OV en dat gebeurt ook :)
Slecht nieuws: ook als je dit door IenW laat regelen gaat het aanbesteed worden en valt het onder een variabele begroting. Het probleem is niet wie, het probleem is geld en waar dat aan uit te geven.
Dit toont wel aan hoe ver Nederland in de aars van de privatisering is gekropen. Wat een idioot idee dat provincies het zouden moeten uitbesteden. Want private bedrijven weten altijd beter wat het volk wil van het openbaar vervoer??? Totaal belachelijk.
Het idee was ooit van de privatisering dat het “goedkoper en beter” zou zijn dan het door de overheid het laten organiseren.
Vervolgens proberen we voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en hebben we geprobeerd met de markt te reguleren, door de vervoersbedrijven te dwingen tot een bepaalde minimale standaard. En dan vinden we het collectief raar dat er geen commerciële partij is, die het wil uitvoeren.
Dit soort basisvoorzieningen moeten gewoon niet in handen van commerciële partijen komen. In steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen etc etc, zou het THEORETISCH kunnen werken maar in landelijke gebieden werkt dat gewoon niet. Voor een commerciële partij is de “winst” gewoon te laag, voor het risico dat ze lopen.
Als de winst te laag is om aantrekkelijk te zijn, laten we het dan gaan subsidiëren! Dat zal het probleem oplossen.
Eh alles weer van de overheid/gemeente maken is ook niet perse de oplossing. Kijk naar de situatie in België. Het OV daar is om te huilen zo slecht, en de plaatselijke dorpjes hebben vaak praktisch gezien geen OV verbindingen. Maar natuurlijk wel raar dat gemeentes niet kunnen aanvullen waar het nodig blijkt.
Ik weet niet wat precies de oplossing is, maar een soort van middenweg lijkt me het beste. Daar waar het rendabel is laat het door de privé sector doen, en anders moet de staat/gemeente kunnen bijspringen op een manier.
Het ‘probleem’ is dat we het al gedeeltelijk subsidiëren, zelfs in een commerciële setting (voorbeeld van een subsidie regeling uit 2013: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72226/1). In dit geval gaat het om busvervoer.
Dus effectief gezien, subsidiëren wij (de samenleving) via de overheid “commerciële” partijen om het openbaar vervoer te realiseren. En als ik bijvoorbeeld kijk naar het busvervoer in Utrecht (waar ik woon en wat ik dus het beste ken), dat wordt gerund door Connexxion (dochteronderneming van TransDev). TransDev is voor 66% eigendom van de Franse staat en voor 34% eigendom van “Rethmann Group”. Dat betekent dat Connexxion / TransDev in de praktijk al een staatsbedrijf is, alleen niet onder Nederlands zeggenschap.
Persoonlijk, ben ik eerder dan een voorstander van om het openbaar vervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neer te leggen en zij het te laten exploiteren. Dan kunnen we in ieder geval (op dit moment), via het stemrecht onze voorkeur uit te spreken over ons openbaar vervoer. En idealiter, zou ik een uitbreiding willen zien van de invloed van de maatschappij op ons openbaar vervoer.
+1 op ministerie van Infra en water. Echter moet er dan wel goede locale input kunnen komen. Want ik kan mij nu al een toekomst voorstellen waarbij er allemaal plannen worden bedacht in den haag/randstad waar totaal geen rekening is gehouden met hoe het op het platteland werkt.
Verder zou ik nog iets toe voegen van dat medewerkers ook echt het OV waar zij over besturen moeten gebruiken. Dan hebben zij zelf ook een betere inzicht. Dit zal lastig zijn vanwege meerdere redenen maar wel goed voor de algemene kwaliteit van het OV.
Ministerie van Infra en water leek mij wel een goeie…
Maar inderdaad, er moet gewoon lokale representatie komen voor het OV. Zowel van de medewerkers als de bewoners.
Voor de bewoners, dan krijgen ze gewoon invloed op hoe vaak bussen rijden en welke haltes ze stoppen. Voor medewerkers lijkt het mij gewoon heel goed om te voorkomen dat je shit krijgt als, buschauffeurs die geen plaspauze hebben…
@SuitedUpDev Goed nieuws, wij moeten allemaal al met het OV en dat gebeurt ook :)
Slecht nieuws: ook als je dit door IenW laat regelen gaat het aanbesteed worden en valt het onder een variabele begroting. Het probleem is niet wie, het probleem is geld en waar dat aan uit te geven.